Sabtu, 27 Julai 2013

BANJIR TERUK.....


Tiba-tiba hari ni Mr.Cyg ajak saya pergi shopping di Kuantan. Saya jadi pelik...ye lah, kalu xkerana ada urusan di Kuantan xde maknanya nak ajak pergi ke Kuantan. Sebab kuantan tu jauh jugakla dari rumah..lebih kurang 1 1/2 jam br sampai ke bandar kuantan. So, ikutkan je la..Sesampainya kami disana, Mr.Cyg bawa saya ke bazar pakaian yang sememangnya setiap tahun kami akan round untuk cari baju raya. Tapi masalahnya tahun ni saya memang xde hati nak cari baju raya sebab dah cukup pasang dah baju untuk raya tahun ni beli di vietnam. Tapi layankan je lah...

Habis kami ronda2, tiba2 Mr.Cyg ajak saya ke temerloh pulak untuk jalan2 di bazar sana.. Kepelikkan saya makin bertambah...Saya tanya "Syg ok ke x ni? cam pelik je"..
Dia kata "Ok, mood tengah baik ni.. nak g ke x?"
Seperti org mengantuk disorongkan bantal, so saya bersetuju sahaja sedangkan ke temerloh tu dah lalu rumah kami sebab lokasi rumah kami ni tengah2 antara bandar temerloh dengan kuantan.

Setibanya kami di sana terus ke bazar untuk beli makanan. Sambil jalan tu Mr.Cyg berbunyi lagi ajak saya ke Kuantan semula. Dia nak bawa saya cari barang katanya..Saya bertambah pelik dan xbersetuju sebab saya xnak berjumpa malam br sampai rumah. Takut apa2 ditengah jalan. Ye la, waktu malam jalan bukannya nampak sangat.. Beria2 dia ajak sampai merajuk sebab saya xnak...
Sambil tu, saya membebel la jugak sebab tadi xnak cari sekali. Then, da tahu camni, patutnya xyah la ke Temerloh ni...
Aduuuh...


Sambil berbincang, kaki terus melangkah menuju ke parking kereta....
Tiba-tiba kaki mencecah air.....
Hati dah start berdebar...
Mr.Cyg terus menuju ke tempat parking kereta tapi xdibenarkan...
Tempat tu dah ditutup..
Sebab air dah MELAUT...
Oleh kerana parking kereta tu berdekatan dengan sungai, paras air naik dengan tiba2 membanjiri tempat parking tersebut..
Apa yang saya boleh nampak, kereta2 di situ berenang2 sendirian xtentu arah melanggar antara satu sama lain...

Selepas beberapa minit, air surut dengan sendiri...
Kawasan tersebut masih lagi dikawal..
tp Mr.Cyg tetap berdegil nak cari keretanya tapi xberjumpa..
Saya cuba menenangkan Mr.Cyg..
walaupun dalam hati, terdetik jugak camna nak raya ni..
YA ALLAH, BERATNYA DUGAANMU..
sambil tu terfikir jugakla.. boleh cover insuran ke camni??

Dari jauh kami nampak air naik semula memenuhi ruangan tersebut sedikit demi sedikit..
Memikirkan nyawa lebih berharga dari kereta, kami berlari sehabis tenaga menuju ke tempah yang lebih tinggi..
Org ramai berkumpul di satu tempat turut merisaukan keadaan kereta mereka yg confirmnya total loss.
Mr.Cyg memandang saya tanda xpuas hati..
ye la, sebab dia dah ajak saya ke Kuantan tapi saya yg xnak..
"Yela, n cuma xnak susahkan sayang je.." saya bergumam sendirian..
Saya nampak Mr.Cyg menangis dalam diam..
xtentu arah..
Sbnrnya, ikutkan hati saya nak je meraung tapi saya cuba sabarkan diri..
pada masa ni, Mr.Cyg lebih memerlukan kekuatan..
Saya cuba tenangkan dia dan memberi cadangan utk call abg ipar minta pertolongan.



Telefon berdering membingitkan telinga 
Xsemena2, saya terkejut dari tidur...
tengok sekeliling..
masih dalam bilik...
La...rupanya mimpi saja..
saya beristighfar banyak kali..
Dan bersyukur itu semua hanya mimpi..

Br nak redakan debaran dada..
Tiba2 saya kembali berdebar sebab tgk jam dah pukul 6.30a.m..
ALLAH, Ya Ampun...kami terlajak untuk sahur..
Saya kejutkan Mr.Cyg disebelah..
"Nak sahur da ke sayang?" soalnya sambil menggosok2 mata
"xla bangun untuk solat subuh..sorry la sayang..N terlajak waktu xsedar sahur." saya menjawab dengan wajah xbersalah sambil berlalu ke bilik air..


2 ulasan:

Bella berkata...

Kkli betol2 mau pitam abg norman tgk kete yg dia syg sgt tu...

maszie71@gmail.com berkata...

tipah tertipu sungguh...tapi mimpi banjir bagus...tunggguuuu ada yg nak masuyukkkk